Konkurs Chopinowski 2015

seng dzin cho

O tym jak pięknie było w tym roku !

Raj dla oka i ucha trwał około miesiąca. Bardziej dociekliwi przedłużyli sobie ten proces, oglądając eliminacje na youtubie już przed wakacjami. Można też wrócić do nagrań teraz ——–> KLIK

Wyniki wynikami i można się z nimi zgadzać bądź nie. Laureat pierwszego miejsca ma możliwość występowania w najlepszych salach koncertowych na świecie i nagrywania płyt na najwyższym poziomie. Jednak wszystko zależy od tego, czy  i jak to wykorzysta. W tv wyrażono ubolewanie, że poprzedni zdobywca złotego medalu – Julianna Avdeeva, nagrywa mało i w zasadzie większy rozwój można zaobserwować u laureatów dalszych miejsc. Może taki właśnie miała plan na życie po konkursie i ten wielki żal w głosie prowadzącego mnie nie ujął, tak samo jak nie ujęły mnie jego wypowiedzi 5 lat temu na temat tego, że powyższa laureatka nie zmienia stroju do kolejnych etapów konkursu a dla przypomnienia były ich 4. Nie wiem dlaczego akurat prowadzący zwrócił uwagę na strój, bo chyba nie tego miało dotyczyć jego wystąpienie na ekranie. Telewizyjny żal trwa mnie do dziś.

Tak samo nie podobała mi się tegoroczna wypowiedz w radio, gdy jedna pani wyraziła swój niedosyt estetyczny jakoś w okolicach III etapu. Żart brzmiał mniej więcej tak: W zasadzie feministką nie jestem, ale czekam na męskie wykonanie Sonaty, bo brakuje mi dźwięku.
Brawo, ręce same składają się do bicia brawa.

Jeszcze o hejcie na czacie.

Im dłużej trwała impreza, tym więcej przybywało ludzi o poglądach: Nie umie grać, ale smuci, szkoda mi jak go słucham, ale beznadzieja.

To kropla w morzu internetowego hejtu, jaki istnieje generalnie, ale jednak. Nagle znalazło się wielu ekspertów w dziedzinie gry na fortepianie.

Brak wiedzy na ten temat, że aby w ogóle dostać się do Konkursu, trzeba przygotować ponad 3h muzyki granej z pamięci, kończy się falą pseudo mądrości. Nie było to uciążliwe aż tak bardzo, bo przy około 7000 osób na czacie, dało się ogarnąć te najpiękniejsze cytaty banem. Brawo dla czujnego admina.

Atmosfera była gorąca, szczególnie przy oczekiwaniach na wyniki w holu Filharmonii Narodowej w Warszawie. Moim faworytem najpierw był Charles Richard-Hamelin, za to w inny wymiar wysyłała mnie Amerykanka Katie Liu i po cichu liczyłam, że wygra przez tą swoją nadludzką umiejętność. Koreańczyka który wygrał, nie obstawiałam w ogóle. Z naszych reprezentantów do ostatniego etapu walczył Szymon Nehring, ale w finale zabrakło mi Krzysztofa Książka ——-> KLIK

Ostatecznie się cieszę z werdyktu, bo nie można powiedzieć, że wygrał ktoś, kogo nikt się nie spodziewał.  

Prawie nie zauważyłam bójki fotografów przed ogłoszeniem  wyników i zignorowałam chęć zaduszenia laureatów przez fotografów po ogłoszeniu wyników. Fajnie było czekać do północy do werdyktu i słuchać spekulacji kto i gdzie może być uplasowany.

Najlepsze w tym wszystkim jest to, że to Polski konkurs i, że jest jednym z najbardziej prestiżowych na świecie. Do jury zapraszani są najlepsi pianiści z całego świata. Towarzyszą mu emocje i oczekiwanie nieporównywalne z niczym innym. No może taki stan euforii pomieszanej z lekkim szaleństwem, można porównać z czekaniem na kolejny odcinek 24h, za czasów gdy emitowany był I sezon. Generalnie takiego rodzaju imprezy są wolne od hejtu ciężkiego kalibru i zbierają się dookoła niego ludzie, którzy kochają muzykę, dźwięki, lubią powymieniać się spostrzeżeniami, pożartować. Podsumowując, mają bardziej wrażliwego hipokampa. Konkurs też wzrusza jak słyszy się polskie bity krakowiaków i bohaterskie polonezy i aż serce się raduje hej! Cieszmy się, że jesteśmy Polakami i mamy Chopina.

Nie powalczyłam o bilety w tym roku. Jako osoba znająca się na muzyce fortepianowej, dziękuję Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina za wielką rzecz, którą zrobił w tegorocznej edycji konkursu – transmisje online na żywo w cudownej jakości.

Na koniec wywiad z tegorocznym laureatem, którego imię warto zapamiętać, bo pewnie nagra sporo dobrej muzyki:)

SEONG-JIN CHO——-> KLIK

Jeżeli śledziliście konkurs w tym roku, chętnie posłucham kto był Waszym ulubieńcem w tegorocznym konkursie. Koniecznie dajcie znać w komentarzach!

pozdrawiam

cropped-podpis.png

DODAJ KOMENTARZ

